مراحل برق کشی ساختمان - ایسنا
نوشته شده توسط : اصغر سیفی

این کلید یک پل را بعنوان ذخیره در نظر می­ گیریم چون در ساختما­ن های جدید امروزه از شیلنگ­ های نورانی و نورپردازی­ های مختلف استفاده می­ کنند برای همین یک لوله ذخیره از این کلید یک پل به گچ­بری سقف وارد می­ شود تا بعدا برقکار بتواند از این قسمت نور مخفی را روشن و خاموش کند. در قسمت راهرو و مقابل در آسانسور نیز یک چراغ سقفی قرار داده شده است و این چراغ را به سنسور حرکتی متصل کرده ­ایم تا به محض اینکه شخص از واحد ساختمانی یا از داخل آسانسور بیرون می­ آید این سنسور حرکت فرد را تشخیص دهد و قسمت راهرو برایش روشن شود و شخص بتواند مسیرش را پیدا کند. در هر طبقه یک شستی روشنایی راه ­پله را روبروی آسانسور نصب می­ کنیم و خود تایمر راه پله در پارکینگ نصب می­ شود. طبق قوانین برق ساختمان، ما مجاز هستیم که از هر سرخط، حداکثر ۱۲ نقطه روشنایی را تغذیه کنیم. همانطور که در شکل پایین صفحه مشاهده می­ کنید ما تمام چراغ­ های اضطراری راه­ پله­ ها را در یک سرخط جداگانه قرار داده ­ایم و به فیوز شماره ۶ از پنل مشاعات متصل کرده ­ایم (L6/ DP0). اگر فاصله دتکتورها از تابلو خیلی دور است سیم ۲٫۵ میلی متر مربع استفاده شود(در هتل ها) .

برق ساختمان درجه 1

البته امروزه برای روشنایی قسمت راه­پله ­ها بیشتر از چراغ­ های سنسور سرخود استفاده می ­شود ولی ما برای اینکه طریقه استفاده از شستی وتایمرراه پله را نیز به شما آموزش دهیم، راه­ پله ها را با استفاده از این سیستم روشن کردهایم. ما به پنل مشاعات DP0(Distribution Panel 0) می­ گوییم. این چراغ­ های سنسور دار نیز به همان سرخط چراغ­ های سقفی راه­ پله متصل شده ­اند و برق خود را از L5/ DP0 دریافت می ­کنند. برای این کار مانند شکل پایین تمام کلیدهای پزیرایی را به هم متصل کنید و بعد از کلید دو پلی که بر روی دیواری که در ضلع جنوبی پذیرایی قرار گرفته و سرخط از آن قسمت شروع می ­شود و همچنین کمترین فاصله را تا جعبه فیوز دارد یک لیدر می ­زنیم و آن را به L8/ DP1 متصل می­ کنیم. و نکته دیگر اینکه طبق مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان که می­ گوید: در یک اتاق با فضای مشخص تمام کلیدهای روشنایی باید از یک سرخط تغذیه شوند. حالا باید تمام چراغ ­های پذیرایی را در یک سرخط قرار دهیم. نرفته باشد، موجب صدما به افراد در تاریکی می شود. نکته مهم: اگر میخواهید هم در زمانهای قطعی برق، برق داشته باشید و هم در زمان نوسانات شدید برق به دستگاههای شما آسیبی نرسد باید از UPS نوع آنلاین استفاده کنید.

اما سیم کشی روکار از این نظر که در زمان کنترل وضعیت سیم ها، سختی در کار وجود ندارد نسبت به سیم کشی توکار برتری دارد. به این ترتیب طراحی پلان روشنایی طبقه اول این ساختمان به پایان رسید. در محیط های صنعتی این تابلوها بسیار پیچیده شده و نیازمند طراحی های دقیقی هستند. ارایه خدمات در این زمینه به صورت ارسال اینترنتی و یا حضوری فایل های مدلسازی، شبیه سازی، نتایج و آموزش تخصصی فرآیندهای طراحی و شبیه سازی می باشد. کلیدهای برق را در قسمت ورودی آشپزخانه نصب کنید تا به محض ورود بتوانیم چراغ­ های آشپزخانه را روشن کنیم. این کلیدها را در ضلع جنوبی پذیرایی و در قسمت ورودی در اصلی واحد آپارتمانی نصب می­ کنیم یعنی جایی که بیشتر در دسترس قرار دارد. چون این واحد ساختمانی، پذیرایی نسبتاً بزرگی دارد از دو لوستر استفاده کرده ­ایم و آن ها را در سقف پذیرایی نصب کرده­ ایم. یک کلید دو پل دیگر را نیز کنار این کلیدها نصب می­ کنیم و با یک پل ان یکی از مهتابی­ ها و با پل دیگر آن چراغ دیواری دکوراتیو را روشن می کنیم.

آموزش برق کشی ساختمان از صفر تا صد

دوباره کنار این سه کلید دو پل یک کلید یک پل نیز قرار می دهیم و با استفاده از لیدر مشخص می­ کنیم که برای STRIBLIGHT در نظر گرفته شود. دوباره یک کلید تک پل نیز در کنار کلیدهای آشپزخانه قرار می­ دهیم و آن را برای STRIBLIGHT در نظر می­ گیریم تا بتوانیم یک کلید ذخیره نیز برای نور مخفی آشپزخانه داشته باشیم. سپس دستهبندی بارها ازنقطهنظر اهمیت تداوم برقرسانی به آنها بیانشده و در پایان در فلوچارتی به گامهای لازم بهمنظور تکمیل یک طرح الکتریکی اشارهشده است. آموزشگاه های فتی به همین دلیل به وجود آمده اند که بتوانند نیروی کار کارآمد را وارد جامعه کنند و بنابراین افرا می توانند به این آموزشگاه ها بروند و با استفاده از دوره های آموزشی برق آنها این فن را یاد بگیرند و وارد بازار کار شوند. سیم کشی ساختمان به وسیله فنر داخل لوله ها بسیار راحت تر انجام می شود. چراغ های سقفی که در راه­ پله نصب کردیم و در شکل پایین این صفحه مشخص است فقط برای طبقه اول نشان داده شده، این چراغ­ ها با چراغ­ های سقفی طبقات بالا تر و پایین­ تر از خودشان هم در ارتباط اند و همگی در یک سرخط قرار دارند.





:: برچسب‌ها: آموزش برق ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 857
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: